Türkler mi Vatansever Kürtler mi?

Doğuda büyüyen yeni neslin büyük bir kısmı Türk-Kürt kavramlarını öğrenmeden büyüyor. Zamanında uygulanan asimilasyon politikaları, yaşanan şiddet olayları (ana dilini konuşanların dövülmesi) nedeniyle birçok aile çocuklarına ana dilleri olan Kürtçe’yi öğretmeden büyütüyor. Bu çocuklardan biride benim.

Okulda her sabah “Ne mutlu Türküm diyene” nidalarını attıktan sonra  derslerime girip Türkçe dersler gördüm.  Annem ilkokul terk, babam ise lise mezunu. Yani çevremizden bulunan birçok kişiden iyi Türkçe konuşuyorlar. Annem/babam benimle ve kardeşlerimle sürekli Türkçe konuştu. Ana dilimiz Kürtçeyi hiçbir zaman öğretmediler. Kendi aralarında, akrabalarımızla ve diğer çevremizle ise Kürtçe konuştular. Onların kendi aralarındaki konuşmalarını dinleye dinleye anlayacak duruma geldim zamanla. Kürtçe konuşmaların birçoğunu anlıyorum fakat yinede konuşamıyorum. Çevremdeki insanlar Kürtçe konuşup okulda ise Türkçe eğitim görünce iki dile de tam olarak hâkim olamadım. İnsan dil ile düşünürmüş.  İki dili de bilmeyince kendinizi tam olarak ifade edemiyorsunuz.

Dedem ve ninem neredeyse hiç Türkçe bilmezler. Bir çocuk düşünün dedesiyle, ninesiyle oturup iki çift laf edemeyen. Ne acı! Bu yüzden mi TV’de gördüğümüz dedeleriyle parklara giden, gezen, eğlenen çocuklar bize hep uzak hep tuhaf gelmiştir?

***

Doğuda birçok aile batıya ırgatlık yapmaya gider. Burada yaşanan dışlanmalar, 2. Sınıf insan muamelesi görmeler nedeniyle mi bilmiyorum bazı aileler Kürt milliyetçisi olabiliyor. Bu durumda ister istemez çocuklarına yansıyor. Türk-Kürt kelimelerini de lise yıllarında ilk defa bu çocuklardan duyabiliyorsunuz.

Üniversiteye geçince işler iyice boka sarabilir. Özellikle benim gibi ilk defa batıya, milliyetçi bir şehre giderseniz sudan çıkmış balığa dönersiniz. İlk defa bu kadar düzgün Türkçe konuşulduğunu duyarsınız beklide. O zaman anlarsınız ailenizi size neden Kürtçe öğretmediğini.  Babamın neden bu kadar çok kitap okuttuğunu anlamaya başlarım. İlk defa bir grubun yanından geçerken “Kürtlerin *mına koyayım” tarzı nefret söylemleri duyunca kim Kürt kim Türk anlamaya başlarsınız.”İyide biz size ne yaptık?” diye düşünmeye başlarsınız.

Sınıfa ilk girişimi unutmam.  Bir köşeye sessizce geçip ürkek bakışlarla insanları izliyordum. Her şey çok farklı; giyim kuşamları, konuşma tarzları, hal ve hareketleri… O kalabalıkta çok yalnız hissetmiştim. Sınıftakiler kaynaşmaya başlamıştı bile. Birçoğunun milliyetçilik ile ırkçılığı ayıramayan tipler olduğunu anlamıştım. Belki bu yüzde çabuk alıştılar birbirlerine. Ama ben bu yüzden arkadaşlık kuramadım hiçbiriyle. İlk günden bu yana geçen 3 yılın ardından sınıfta ayak üstü konuştuğum 5-6 kişi var.

Bu satırları bir öğle arası yalnız başıma kütüphanede yazıyorum. Durduk yere değil. Sınıftan bir çocuk var. İyi birine benziyor aslında. Ortak laboratuvar dersleri nedeniyle biraz yakınlaşıp konuşmaya başladık.  Bu sabah teneffüse çıktığımızda sınıftan iki çocuk ileride sigaralarını içiyordu. “Gel yanlarına gidelim.” Dedi. Gittik. Napıon, nediyon faslından sonra kendi aralarında muhabbet etmeye başladılar. Daha önce muhabbet etmediğimiz için benim Kürt olduğumu bilmiyorlar. Birinin abisi polismiş. Tunceli’de göreve başlayacak. “Gittim gezdim Tunceli’yi. Harika yerler, muhteşem bir doğası var.” Dedi. “Ama kıymetini bilmiyor *mına koyduklarım.” Dedi. Bir diğeri “yanlış yerler yanlış kişilerin ellerinde.” Dedi.

Nasıl oluyor bilmiyorum fakat buradaki birçok insanın muhabbetleri hep Kürtlere hakaretle bitiyor. Sizde bir daha aralarına girmemeye karar veriyorsunuz. Girip ne yapacaksınız ki? Kürt olduğunuzu öğrenince bağırlarına mı basacaklar sizi?

Onlara göre Türk doğdukları için vatanseverler. Biz ise doğuda doğduğumuz için vatan hainiyiz. Geçen gün buradan bir asker şehit olmuş. Cenazesi getirildi. Bende şehidimize son vazifemizi yapmak maksadı ile cenaze namazına kılmaya gittim, ruhuna bir Fatiha okudum. Ne yazık ki yukarıda bahsettiğim vatansever arkadaşlarımın birçoğu gelmemişti.

Şimdi sorayım size: Tek derdi karı kız peşinde koşmak olan, milliyetçiliği Kürtlere küfür etmek sanan bu tipler mi vatan sever yoksa her namazdan sonra vatanına dua eden benim Kürt babam mı?

Bir Cevap Yazın

